Boros Péterné: nem összehasonlítható a különböző országok közszolgálata

Nyomtatás
Megjelent: 2012. szeptember 28. péntek

A Klubrádió szolidaritás.hu című műsorába Törtei Takács Kriszta beszélt Boros Péternével, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) főtitkárával arról, hogy a hírek szerint jelentős elbocsátások várhatók a közszolgálatban. Nyolcezer állás szűnhet meg - mit tud tenni az érdekképviselet egy ilyen helyzetben?
 


- A központi közigazgatásban jelentős leépítésre készülnek, és a hírek szerint 6 vagy 8 ezer újabb állás szűnhet meg. Tudom, hogy az elmúlt években már nagyon sok megszűnt, és ez egy újabb nagy érvágás lesz. Mik lehetnek az Önök érvei ennek ellenében a kormányzattal szemben?
 
-  Szakmailag kell megalapozni azt a bizonyos létszámot, amit a kormány megnevez a végén. Mi mindig csak egy számot hallunk, nem látjuk, hogy ez mennyire megalapozott. Riadalmat kelt, mert valóban ismételt létszámcsökkentésről van szó - immár negyedik éve folyamatosan próbálják faragni a létszámot, a központi közigazgatást, és a közszféra egyéb területeit is. Az érdekképviseletnek erről nyilvánvalóan akkor lehet véleményünk, ha korrekt módon a kormányzat közli velünk ezt.
 
- Eddig hogy történtek a létszámleépítések? Fűnyíróelv alapján vagy tényleg racionalizálás alapján: Ha az egyéni érdeket félretesszük és a közösségi érdeket nézzük, az ésszerű racionalizálás az indokolt lehet egy társadalomban.
 
- Persze. A leglényegesebb szempont az adófizető állampolgárok szempontja, és az adottságok az ő kiszolgálásukra, szolgálatukra vonatkoznak. Ha így nézem az adottságokat, akkor ezeken a területeken a foglalkoztatotti létszám példátlanul alacsony. Sajnos fűnyíróelvű volt az eddigi létszámleépítés, ami azt jelenti, hogy a maradóknak még nagyobb a munkaterük. Ez természetesen a hatékonyság ellen hat. Ez a legnagyobb problémánk, és nyilvánvalóan ezt kizárólag tárgyalóasztal mellett tudjuk kifejteni, szeretnénk is megtenni. Amit most érzékelünk, tudunk, az egyelőre egy nagy rendszerszerű átalakítás, a járási közigazgatás, a területi közigazgatás kialakítása. Ebbe látunk bele, ezt szenvedik el a kollégáink, és ebben egyeztetünk.
 
- A változás az mindig egy szenvedés, mert a biztosból a bizonytalanba átlépni az nem egy jó dolog.
 
- Azért fogalmazok így, mert a bizonytalanság, az egzisztenciaféltés az egy szenvedés. Ma, Magyarországon, aki a közigazgatásban dolgozik önkormányzatnál, polgármesteri hivatalban, vagy a földhivatalnál, a területi közigazgatásban, vagy a kincstárban vagy a munkaügyi szervezetben dolgozik, jelen pillanatban csak egyet tud: január elsején változás fog bekövetkezni, de nem tudja, hogy az ő helyzetét ez hogyan fogja érinteni.
 
- Ezt hogy érti? Nem tudja, hogy lesz-e állása, vagy az biztos, hogy lesz állása, csak nem tudja, hogy milyen feltételrendszerrel? A mai világban már az is egyre inkább nagy érték, hogyha valaki biztosan tudhatja, hogy lesz állása.
 
- Mind a kettőre igent kell, hogy mondjak Önnek, mert az is igaz, hogy egyeseknek valószínűleg nem lesz állása. Nem lehet tudni. Ezért mondom, hogy ez a probléma ezzel az egésszel: október 31-éig kell a polgármestereknek átadni azt a személyi állományt a kormánymegbízottaknak, akivel január elsejétől az állam állami feladatot fog ellátni. Ez jelenleg még nincs kialakulva, mindenütt folyik a létszámok egyeztetése. A kormány nem vesz át csak szakképzett embereket. Miért mondtam azt, hogy ez egyeseknek valóban az állását is fogja jelenteni? A kistelepüléseken, a kétezer fő alatti lakosságszámú kistelepüléseken nem lesz csak ügysegéd, mert nem lesz polgármesteri hivatal.
 
- Ne menjünk már el a járások irányába, mert azt gondolom, hogy a Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezete sokkal szélesebb kört ölel fel, mintsem ezt a területet. Térjünk vissza arra, hogy valóban 6-8 ezer ember munkájának a megszűnését jelenti Ön szerint, vagy pedig azért ebbe benne van az is, hogy van egy csomó betöltetlen állás, és azokat az állásokat visszaveszik, tehát nem kerül ember utcára. Ráadásul, ha megvalósul a kötelező nyugdíjazás, akkor egy nagy réteg elmegy nyugdíjba. Nem lehet, hogy durván úgy számolták ezt ki, hogy ezzel a 8 ezer ember kvázi munkájának megszüntetése ki is van pipálva.
 
- Hatezer főről beszélünk akkor, amikor azt mondjuk, hogy durván 400 körjegyzőség megszűnik. Hatezer főről beszélünk, emberekről, emberi sorsokról, ez már itt hatezer fő. Ezért nem tudom e nélkül folytatni a beszélgetést, mert ezen felül gondolja még a kormány a további 6-8 ezer főt? Nem tudom, folyik egy számháború, amit én nem látok tisztán. Ez egy költői kérdés volt a részemről, mert nem tudom értelmezni addig amíg nem tájékoztatnak bennünket arról, hogy mi várható. Nagyon sokféle dolgot hallottunk, de ezt mind a sajtó, az Önök segítségével, az Önök információjával, és nagyon szomorú lennék, hogyha még ezen fölül a hatezer főn fölül újabb nyolcezer főről beszélnénk, mert nincs mögötte jelen pillanatban a szakma.
 
- Hogyan lehetséges az, hogy a köztisztviselők és a közalkalmazottak száma Magyarországon 40%-al magasabb, mint amire a feladatok alapján szükség lenne. Az IMF delegáció ezzel a megállapítással távozott.
 
- Magyarországon a közszolgálat tartalma merőben más, mint Franciaországban, vagy Svédországba, vagy Finnországban. Almát körtével én nem tudok összehasonlítani. Például a Posta, a MÁV beletartozik: teljesen más a tartalma, más a konstellációja, más összefüggések vannak benne.
 
- Vagyis azt akarja mondani, hogy nálunk sokkal több terület beletartozik, mint például Franciaországban vagy Finnországban, vagy folytathatnám.
 
- Hogy mi tartozik közszolgálati fogalom alá, és ez hány főt érint, nem tudom, hogy ez hogyan viszonyítható a többi országhoz képest. A magam tapasztalataiból indulok ki, az Európai Unión belül ezek az összefüggések mást és mást jelentenek. Magyarországon több a feladat az állam részéről, sok jogszabály, amit a parlament megalkot, a rendkívül sok törvénymódosítás, ami a gyorsasággal is függ össze, újabb és újabb, bonyolultabbnál bonyolultabb szabályok, amelyek a végrehajtásban feladatokat fognak jelenteni. Amíg egyszerűsítésre nem kerül sor, addig csak létszámban nem lehet gondolkodni, hiszen a feladatok egyszerűsítése jelenti az alapját annak, hogy kevesebb emberrel lehet dolgozni, mert a bonyolult szabályokat kevesebb emberrel ellátni, látható hogy az a hatékonyság, vagy adott esetben éppen a feladat el nem láthatósága irányában fog negatív üzenetet és negatív eredményt hozni, pont az állampolgárokra nézve.


 

Copyright 2011. Joomla Template Maker. adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában