Az MKKSZ évindító elnökségi ülést és csapatépítő tréninget szervezett február 13-15 között Siófokon. Erre a „Stresszmentes munkahelyek a magyar önkormányzatoknál” GINOP projekt keretein belül került sor. Az Elnökségi ülés első részében a TÖOSZ vezetőivel konzultáció folyt az önkormányzati köztisztviselők kereseti helyzetéről, majd a második részben egyeztetés volt az MKKSZ 2022. első félévi programjairól, döntés született a Támogatási program módosításáról, elfogadták az MKKSZ 2022. évi központi költségvetésének koncepcióját, tájékoztatás hangzott el az MKKSZ új székházának átépítéséről, pontosításra került az OV létszáma és döntés született az alapítvány alapító okiratának módosításáról. Az elnökségi ülésen – melyen részt vettek a megyei titkárok, OSZT elnökök és a rétegszervezeti vezetők – négy elnökségi tag online vett rész, erre az alapszabályunk már lehetőséget ad. A GINOP program keretén belül kommunikációs tréningre és stresszkezelő tréningre is sor került.
Az MKKSZ vezetése kiemelten fontosnak tartja a közszolgálatban dolgozók keresetének emelését. A TÖOSZ ebben is az MKKSZ partnere, ezért folyt konzultáció a 2022. évi kereseti helyzet alakulásáról. Boros Péternéelnök tájékoztatást adott arról a javaslatról, mely az OKÉT munkavállalói oldal részére készült az illetmények szabályozásáról, ezt a résztvevők írásban is megkapták. A közszolgálatban állókra vonatkozó törvények (Kttv., Kit.) egyike sem biztosítja a tisztességes keresetet és előmenetelt. A köztisztviselői illetményalap 14 éve befagyott, az előmeneteli táblázatok már érvényüket vesztették. Az MKKSZ alapvetőnek tartja a garantált előmenetelt, ami mára megszűnt. A közszolgálati bérezés klasszikus értéke a kiszámíthatóság, a stabilitás, a biztonság és a garantált előmenetel napjainkban (szinte) sehol nem érvényesül. A versenyszférában elérhető keresetek már mintegy 40-45 %-kal magasabbak, mint a közszférában. Összességében a harmincat is meghaladja a közszolgálati keresetekre vonatkozó szabályozások száma, de szűkebben vett közigazgatási ágazatban is 10 féle szabályozás érvényesül. A munkáltatói döntésnek sem kontrollja, sem következménye nincs. Pedig a közszolgálati munkáltató nem a saját vagyonával rendelkezik, mint a versenyszféra tulajdonosa. Itt közpénzekről van szó. A jövedelmi helyzetre ma a reálkereset csökkenés a jellemző. Ha van is néhány helyen megkésett és csillapító hatású béremelés, az nem elegendő. Továbbra is fontos lenne a diplomás minimálbér létrehozása.
Dr. File Bea alelnök és dr. Veres Ildikó alelnök (mindketten jegyzők) elmondták a köztisztviselők keresetével kapcsolatos napi problémákat, a polgármesteri hivatalokban folyó napi küzdelmet. Egyre nehezebb a szakmai színvonalat tartani a szakemberhiány miatt, nemcsak a hivatalban, hanem az önkormányzatok intézményeiben is. Igen nagy az elégedetlenség az alacsony bérek miatt, legtöbb területen magasabb bérek vannak, mint a polgármesteri hivatalban.
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök elmondta, hogy az önkormányzatok akkor is béremelésre kényszerültek ebben az évben, ha a gazdálkodási helyzetük romlott. Ezt akár ingatlan eladással is meg kellett tenniük. Szólt az országos számokról is és – mivel TAB polgármestere – a helyi tapasztalatokról. Mindössze 300 önkormányzatnak van bevétele, a többi 2700 az állami forrásokra van hagyatkozva. Két éve nem lehet semmiféle díjat emelni, a különféle szolgáltató tevékenységek már veszteségesek. Ki vagyunk szolgáltatva, nincs mozgástér. Kellene egy rendes átlagfinanszírozás, például 8 millió Ft, amiből lehetne gazdálkodni. Bár néhány helyen ez is kevés. 2010-ben az önkormányzati szférának jutó állami támogatás a GDP 13 %-a volt, ma nem éri el a 6 %-ot. Mindenképpen több pénzt kell juttatni az önkormányzatokhoz, de inkább a teljesítmény szerinti juttatást, nem az illetménnyel kapcsolatos garanciákat, életpályát tartja fontosnak. Dr. Gyergyák Ferenc TÖOSZ főtitkár az előterjesztéssel kapcsolatban tett néhány észrevételt, amit javasolt figyelembe venni. Kiemelte, hogy 960 településen nem tudtak eltérni a hivatalos illetményalaptól, ott megalázóak a keresetek. A TÖOSZ kiáll azért, hogy a köztisztviselők valamilyen módon keresetét rendezni kell, mert a mai helyzet az tarthatatlan. Ebben továbbra is az MKKSZ partnere a TÖOSZ.
Boros Péterné azzal zárta a konzultációt, hogy folytatni kell az együttes küzdelmet, hiszen a munkáltató, és a munkavállaló is elégedetlen a mai helyzettel. Ha vannak is véleményeltérések, abban egyetértünk, hogy több pénz kell az önkormányzatoknak, amely egyben a köztisztviselői stressz csökkentésének alapvető feltétele.
Ezután Fehér József, a KÉF munkavállalói oldal ügyvivőjéként adott arról tájékoztatást, hogy nagy gond van a közszolgálati érdekegyeztetéssel, amely sajnos az utóbbi két évben – törvénysértő módon – nem működik. Ennek következtében a szakszervezet nem tud élni törvényes jogosítványaival.
Az elnökségi ülés második részében Boros Péterné javaslata alapján először az MKKSZ 2022. első félévi programjáról folyt egyeztetés. A testületi ülések időpontjának rögzítésén túl, két jelentősebb program várható, az egyik június 18-án, egy székházavató juniális a Róna utca 87-ben, a másik július 1-én a köztisztviselői nap megünneplése. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tavasz folyamán már lehet rendezvényeket, testületi üléseket tartani az új székházban, egy igazi közösségi teret szeretnének kialakítani.
Ezután került sor az érdekképviseleti támogatási rendszer átalakítására. Az előterjesztést dr. Marosi János, a Szervezési és ügyrendi bizottság vezetője és Völgyiné Szegedi Ildikó, a Támogatást ellenőrző bizottság vezetője készítette elő az elnökség 2021. novemberi határozata alapján. A legfontosabb változás, hogy mostantól érdekképviseleti támogatást csak az alapszervezetek adhatnak, az alapítvány már csak segélyezéssel foglalkozik. A támogatás szabályai, céljai és nyomtatványai változtak, a honlapon ezek megtalálhatók. A 16 féle cél alapján lehet támogatni a tagokat, emellett még ott van a helyi segélyezési lehetőség a rászoruló tagoknak. A támogatási rendszer ebben a formában is fogja segíteni a tagmegtartást, akár a taglétszámbővülést is, hiszen segítheti a csoportos támogatással a közösségi rendezvények megtartását és az egyéni sport, kulturális vagy jóléti célok megvalósításának segítését. Központi forrásból csak a tagszervezésre lehet támogatást kapni, ehhez a tagszervező pályázatok segítségével lehet hozzájutni, a TAP pályázatok a honlapon szintén megtalálhatóak.
Az MKKSZ költségvetési koncepcióját a testület azzal fogadta el, hogy az MKKSZ működéséhez a tagdíjbevételen kívül a tartalékalapból is szükséges forrást biztosítani. Számolunk azzal is, hogy a folytatódó tagszervezői kampánynak is lehet kedvező hatása a tagdíjbevételre.
Az MKKSZ új székházának átépítéséről Fehér József, az egész projektet irányító személyként adott tájékoztatót. Nyolc munkafolyamatot hangol össze, mint a bontás-építés, vízgépészet, elektromos szerelést, klíma-légtechnika, hang- és képtechnika, biztonságtechnika, tereprendezés. Tehát nincs külön fővállalkozó. Utalt arra, hogy a szakszervezeti vagyon az közösségi vagyon, és abban nincs tagdíjpénz, mert a tagdíjat minden évben felhasználjuk a tagság érdekében. A beruházás a vége felé tart, az a cél, hogy ne iroda legyen, hanem mozgalmi központ. Nemrég írtuk alá, azt a 197 tételből álló hiánylistát, amit még az átadásig javítani szükséges. Ezután következik a tanácsterem bútorzatának beszerzése. Valószínű március közepétől lehet ott rendezvényeket szervezni. Vissza kell hozni a szakszervezet közösségépítő szerepét, erre lehetőséget ad az új székház.
Szebeni Dóra, a Kitüntetési Bizottság vezetője szólt arról, hogy ismét felhívás készül, hogy lehet az arra érdemes tagokat kitüntetésre javasolni.
Dr. Marosi János SZÜB vezető előterjesztése alapján a testület rögzítette az ez évi választmányi létszámot, majd módosította az MKKSZ sztrájkalap felhasználását irányító bizottság személyi összetételét. Módosításra került a Közalkalmazottak és Köztisztviselők Egymásért alapítvány alapító okirata, egyrészt módosult a székhely, másrészt a kurátorok megbízatása 4 évről 5 évre emelkedett. Végül tájékoztatást tartott az MKKSZ honlapjának karbantartásáról, a székhelyváltozás miatt több mint 130 dokumentum és nyomtatvány változott, néhány dokumentum tartalmában is frissült. Kérte, hogy a jövőben a hivatalos székhelyet tartalmazó belépési nyilatkozatot használják a vezetők. Az adó 1 %-ának felajánlásához is, már az aktuális nyomtatványok vannak a honlapon, ahol természetesen a módosított alapszabály is megtalálható.
Tóthné Merth Bernadette ONYT alelnök a tavaly november 11-én indított „Kreatív gondolatok” című irodalmi pályázatról szólt, annak zsűrijére tett javaslatot.
A 3 napos programban igen hasznos volt Rudi Péter, az MKKSZ kommunikációs szakértője vezetésével az a trénig, melynek keretében megvizsgáltuk az MKKSZ kommunikációjának erősségeit és a továbblépés lehetőségeit a GINOP projekt erősítésében.
A GINOP projekthez közvetlenül kapcsolódó program volt a munkahelyi stresszkezeléssel való ismerkedés, melyet Iványé Szabó Andrea szakértő, a TÖOSZ trénere vezetett. Tény, hogy stresszmentes munkahelyek nincsenek, de az egyénre ható stressz csökkenthető. Megismerkedtünk olyan fogalmakkal, mint például a munkahelyi stresszfaktorok, a pszichológiai immunitás, koherencia érzék, munkahelyi reziliencia, megoldás orientáltság, jövőre fókuszálás, egyéni és szervezet fókuszú egészségfejlesztés, egészség coaching, változásmenedzsment, és néhány stresszkezelő gyakorlattal is, mint az imaginációs technika és a relaxáció. Végül a résztvevők 5 csoportot alakítottak és közösen kellett az MKKSZ működésével kapcsolatos feladatot kidolgozni.
Dr. Marosi János